بوستان هنر
بوستان هنر
مقالات - تصاویر و مطالب هنری وعلمی
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 ارديبهشت 1390برچسب:مداد , گرافيت , انواع مدادهاي گرافيتي, توسط رسول صابر خطیبی |

       در زبان لاتین کلمه ای است به معنی « پنی سیلوس » که به معنی« دم کوچک »می باشد . این کلمه را به قلم ظریف و نرم اطلاق می کردند و کلمه « pencil » در آغاز  به معنی قلم موی کوچک و نرم و نوک تیز بوده است . البته  امروزه «  pencil » به معنی کاملاً متفاوتی استعمال می شود . مداد را آن چنان که می شناسیم ، کمتر از دویست سال عمر دارد .

      در حدود۵۰۰ سال پیش مادّه ی « گرافیت » در معدنی واقع در کمبرلند انگلستان کشف شد . معروف است که تعدادی از انواع مدادهای زمخت و ابتدایی در آن زمان ساخته شده است . در نورنبرگ « آلمان » خانواده ی مشهور « Faber » کارخانه ی خود را در سال 1760 تأسیس کردند و گرافیت گرد شده را برای ساختن نوعی مداد به کار بردند ، ولی موفّقیّت زیادی به دست نیاوردند . بالاخره ، در سال 1795 ، شخصی به نام « کُنت » گرافیت  را با نوعی گِل رُس مخلوط کرد و با فشار کافی ، مدادی ساخت که بعدها اساس ساختن انواع مداد ها گردید  و امروزه همان روش به کار می رود .

      شاید این نکته را بدانید که مداد سربی محتوی سرب نیست ، بلکه یک مادّه ی معدنی به نام گرافیت دارد . گرافیت ، مانند سرب ، وقتی بر روی کاغذ کشیده می شود ، علامتی بر آن باقی می گذارد ؛ به همین دلیل آن را سرب سیاه می نامند و از اینجاست که نام «  مداد سربی  » معمول شده است . 

 

    

  

 

     برای ساختن مداد گرافیت خشک را می کوبند و با گِل رُس و آب مخلوط می نمایند . هر قدر میزان گِل رُس بیشتر باشد ، مداد  سفت تر خواهد شد ، ولی هر قدر گرافیت بیشتر شود ، مداد نرم تر خواهد گشت . پس از آن که مخلوط غلظت خمیری پیدا کرد ، آن را از درون دستگاه فشار عبور می دهند و هنگام خارج شدن آن از دستگاه فشار به صورت نواری نرم و نازک در می آید ، سپس آن را به شکل مستقیم در آورده و به طول مُعّین می برند و بعد آن را خشک کرده و در کوره ی عظیمی قرار می دهند که بپزد . در همین حال جلد مداد فراهم شده است ، به این معنی که قطعه ای از چوب سرو قرمز یا کاج را دو نیمه کرده  ودرون آن شیاری ایجاد  می نمایند که مغز مداد در ان قرار گیرد ، پس از آنکه مغز مداد « گرافیت » در شیار قرار داده شد ، نیمه های چوب مداد را به هم می چسبانند . ارّه ای این چوب ِ مدادها را به شکل مداد جداگانه ای می برد ، و به وسیله ی ماشین مخصوصی رویه ی مداد را با یک لعاب صیقل می دهند .

      امروزه بیشتر از 350 نوع مداد ساخته می شود ، که هر کدام  برای استفاده ی به خصوصی هستند . می توانید مداد سیاه را در 19 نوع مختلف از حیث سختی یا نرمی مغز ان تهیّه کنید ، 72 نوع مداد رنگی مختلف به دست آورید ، مدادهایی موجود است که با آن روی شیشه ، پارچه ، پلاستیک و فیلم  سینما می توانید بنویسید . حتّی مدادهایی وجود دارد که توسط مهندسین در نمای خارجی ساختمان ها به کار می رود و علامت و اثر آن سالهای طولانی با وجود قرار گرفتن در معرض هوا و حرارت تغییری نمی کند .  

 

 

انواع مدادهای گرافیتی  

 

 

      مداد در لغت به معنی مُرکّب و سیاهی است و در روزگاران گذشته به « مُرکّب » اطلاق می شده است ؛ امّا امروزه به ابزارهای ترسیمی خاّصی اطلاق می گردد که از لوله های نازکی از زغال سنگ گرافیت تشکیل شده است . این لوله ها در میان استوانه ای چوبی قرار دارند  و مقدار سیاهی و سختی آنها بر اساس استاندارد بین المللی با حروف لاتینی « H » و « B » نشان داده می شوند .

1 – مداد H : از حرف اوّل کلمه ی انگلیسی  « Hard » به معنی سخت گرفته شده  و به مدادهایی گفته می شود که دارای مغز سخت و اثر کم رنگ هستند .

2 – مداد B : از حرف اوّل کلمه ی انگلیسی  « Black » به معنی سیاه گرفته شده و به مدادهایی گفته می شود که دارای مغز نرم و اثر پررنگ هستند .

توجّه : با بالا رفتن شماره ی مدادهای H و B بر سختی  ونرمی مدادها افزوده می شود .

3 – مداد HB : که همان مداد معمولی است ، از لحاظ درجه ی نرمی ، سختی و سیاهی در حّد متوسط است .

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.